Den sista helgen i januari gick Global Game Jam av stapeln. I Linköping arrangerade en del av detta distribuerade event av LiU Game Jam. Under helgen samlades 40 deltagare digitalt och under 48 timmar byggde dessa spel ifrån temat “Lost and Found”
Resultatet blev 10 riktigt imponerande spelprojekt. En sak som stack ut i år var valet av spelmotorer. På första plats låg som vanligt Unity men på andra plats dyker något oväntat upp. Andraplatsen delas av Unreal Engine och… Google Docs!?

Andra intressanta lärdomar ifrån jammet är att man kan göra ett Git repository som är ett äventyrsspel, man kan bygga multiplayer-spel utan nätverkskod och ibland är det inte nog med att skriva en egen spelmotor utan man kan även skriva sin egna spelmotor i ett eget programmeringsspråk.

Resultaten kan spelas på denna sidan:
https://itch.io/jam/global-game-jam-linkoping-2021/entries

Eventet arrangerades av LiTHe-kod. LiTHe-kod är en studentförening vid Linköpings universitet vars syfte är att främja och inspirera intresset för programmering, mjukvaruutveckling och allt som hör till. Nästa Game Jam är Spring Game Jam vars datum ej är spikat helt än.