En medveten satsning på spelindustrin i Linköping, East Sweden Game, ger resultat. Inte mindre än tre spelbolag – Lurkit, Resolution Games och Fancade – växer och flyttar nu in i egna lokaler i den innovativa stadsdelen Ebbepark i Linköping.

När East Sweden Game startades 2017 var det med målet att etablera och växa spelbranschen i Linköping. Ett vågat projekt som börjar ge tydliga resultat: communityn har under åren vuxit till att inkludera fler startups, bli en inkubator för spelbranschen och även starta en utbildning för spelutveckling i samarbete med Valla Folkhögskola. Att tre av communityns företag nu växt ur lokalerna på East Sweden Game är ytterligare en framgång.

– Att kunna hjälpa företag att växa och etablera sig inom spelbranschen är vad vi ville åstadkomma när vi och Sankt Kors startade satsningen på East Sweden Game. Och vi har verkligen lyckats sätta Linköping på spelkartan, säger Thomas Clifford, projektledare på East Sweden Game.

Lurkit, Resolution Games och Fancade är alla i spelbranschen men inom skilda domäner. Lurkit har skapat ett verktyg som hjälper spelutvecklare att marknadsföra sig mot streamers och influencers. Bolaget har i dagsläget femton anställda och har erhållit ny finansiering för att växa ytterligare. Resolution Games, har huvudkontor i Stockholm med ett hundratal anställda och är en av de största aktörerna i världen inom VR-spel. Efter att ha köpt upp konsultbolaget Zero Index har bolaget nu också kontor i Linköping där man planerar en expansion. Fancade är ett annat expanderande Linköpingsbolag, som även ligger bakom spelet Mekorama, med 30-40 miljoner spelare världen över. Fancade bygger på ett grafiskt programmeringsspråk som låter användaren skapa egna spel vilka sedan spelas av andra.

– Att ha kunnat starta företaget med stöd av East Sweden Game har varit en av förutsättningarna för vår framgång, säger Martin Magni på Fancade. Det är självklart för oss att välja Ebbepark för vår etablering. Det innebär ju att vi fortsatt har nära till East Sweden Game och även till en mängd andra spännande företag inom techbranschen.

För mer information kontakta:
Tomas Ahlström, projektledare, East Sweden Game
tomas@eastswedengame.se

East Sweden Game är en community och co-workingspace beläget i Ebbepark i Linköping, med Sankt Kors som huvudpartner och initiativtagare. Här samlas entreprenörer, spelutvecklare och digitala kreatörer inom dataspel och digitala upplevelser för att arbeta, utveckla och innovera.

Sankt Kors är ett kommunägt bolag som bygger och utvecklar fastigheter i Linköping för nya företag och företag i förändring. Företaget utgör en viktig del i kommunens satsningar på en utveckling av näringslivet och bolagets uppdrag är att skapa och erbjuda företagsmiljöer som stimulerar utveckling och tillväxt. Sankt Kors driver sin verksamhet på kommersiella grunder och finansierar den uteslutande med intäkter från hyror.