Den Norrköpingsbaserade spelstudion Dimfrost har just bildat aktiebolag och lanserar sitt första spel – A Writer and His Daughter – i september. Dimfrost är medlemmar i East Sweden Game, men sitter oftast på det egna kontoret i Norrköping och utvecklar sitt spel.
Vi träffade två av grundarna på en fika och diskuterade studions utveckling.
Vilka ligger bakom Dimfrost Studio AB?
Vi är tre personer i teamet, Fredrik Selldén, Ellinor Morén och Mikael Lindhe. Vi har alla pluggat på Linköpings universitet. Vi (Fredrik och Ellinor) har läst tillsammans på KSM och besökte LiU Game Conference för två år sedan. Då insåg vi att vi har samma intresse av spelutveckling. Ellinor kände Mikael sedan tidigare, som pluggar på Medieteknik, och har snackat om spel då och då. Alla tre började snacka tillsammans över en fika och tycke uppstod. Våren 2016 började teamet planera och skissa på ett spel som vi sedan började utveckla sommaren 2016.
Är A Writer and His Daughter ert första spel?
Ja, men vi har utvecklat skisser och prototyper till andra spel. Men A Writer and His Daughter är spelet vi verkligen vill göra. Det har en perfekt mix av berättande, djup och häftig teknik. Vi valde att utveckla spelet för virtual reality.
Varför Virtual Reality?
Haha, det var lite av en slump. En prototyp av spelet kom tvåa i LiU Game Awards i november 2016. Då vann vi ett HTC Vive. Det var teknik som vi var intresserade av, men inte hade råd att köpa in. Vi testade och blev helt sålda på upplevelsen och närvaron som VR erbjuder. Spelkonceptet fanns ju som sagt innan, men branschfolk – vi tror det var Faviana Vangelius, VD på VR-bolaget SVRVIVE och föreläsare på LiU Game Conference, sa till oss att vårt spel skulle passa bra för VR. Virtual reality känns fortfarande outforskat och idag är det mycket shooters och actionspel. Vi tror istället på spel med starkt berättande.
Har ni haft nytta av er utbildning vid Linköpings universitet?
Vi har pluggat KSM (Kultur samhälle mediegestaltning) och lärt oss mycket inom skapande av innehåll, projektledning, struktur och perspektiv. Vi uppskattar friheten att kunna driva projekt i skolan, det har varit avgörande för oss. När vi utvecklade spelet, satte vi historien först och sedan kom tekniken. Teknik ser vi som en möjliggörare, inte ett självändamål. Även Mikael, vår programmerare, gillar innehåll och berättelser.
Har ni fått stöd med att starta företag?
Ja, LiU Innovation har stöttat oss med rådgivning, nätverk och lite finansiering. Men viktigast är nog att vi fick självförtroende att vi kan göra det här. Vi var först osäkra om det var realistiskt. Men när någon annan med erfarenhet säger att ”ja, det här kan bli riktigt bra” då vågar man tror på sig själv. Det var på LiU Game Conference för två år sedan idéen först föddes med att göra detta på riktigt. På LiU Game Conference för ett år sedan kom vi tvåa i spelutvecklingstävlingen för studenter. Och nu är vi medlemmar på East Sweden Game och snart medlemmar i Svenska Dataspelsbranschen, det är så häftigt. Vi visade upp spelet först första gången på C-Awards där vi också tävlade. Vi vann bästa kreativa tekniska tillämpning och publikens val, två vinster, vi var så stolta! Motivering var att vi hade bra atmosfär, teknik och starkt berättande. Precis det vi har jobbat så hårt för.
Vad är nästa steg för Dimfrost?
Att lansera första episoden av A Writer and His Daughter i september. Sedan utveckla fler episoder och framöver nya spel. Vi vill lära oss nya tekniker som 3D-modellering och Blueprint i Unreal Engine. Vi kör ett releaseparty för A Writer and His Daughter den 24 augusti på East Sweden Game i Linköping, kom gärna på det. Vi planerar även ett event kring spelutveckling till kulturnatten i Norrköping.
Har ni tips till andra unga utvecklare?
Ja, först och främst hitta andra personer som är intresserade av samma sak som du. Gör inte allt själv, hitta istället det du brinner för och hitta vänner som kompletterar dig. Låt inte begränsningar hindra dig. Sätt upp mål, tänk ut vad du är bra på och bara gör det. Tveka inte. Man måste inte vara jättebra på allt. Plugga inte för länge, utan skapa en grund att stå på, och gör sedan det du är bra på och lär dig på egen hand.
Länkar:
Release partyt på Facebook
Dimfrost på Facebook
LiU Innovation
LiU Game Conference
C-awards
Recent Comments