Finalister i LiU Game Awards 2019

Finalister i LiU Game Awards 2019

Här är årets finalister i studenttävlingen LiU Game Awards som går av stapeln för tionde gången. Finalen sker på LiU Game Conference, den 27 november på Tornet i Linköping. Här finns mer info och biljetter: www.liugc.se

“Dance with the Devil” by Johan Fallström:

“Clone Rivals” by Christian Adamsson and Simon Källberg:

“Which Way” by Erik Lundell:

“Anachronism” by Damien Gengler and Matthieu Verdet:

“Relax while fishing” by Felix Nodelijk:

“Unpixelated” by Erik Matti:

“Spiderswing” by Lukas Berglund and Axel Frosthagen:

“Shades” by Josefin Klintberg:

“Aldora” by Thomas Indrias:

“Sunset SWING” by Samuel Svensson:

Börsnoterade Zordix förvärvar ESG-medlemmen Dimfrost Studio

Börsnoterade Zordix förvärvar ESG-medlemmen Dimfrost Studio

Dimfrost grundades 2017 och har vid tidpunkten för förvärvet fem anställda där David Wallsten är verkställande direktör tillika minoritetsägare. Wallsten har flerårig erfarenhet från ledande positioner i internationella mjukvarubolag och från investeringar inom gaming-bolag.

Bolaget bildades av studenter från Linköpings universitet med stöd från LiU Innovation och East Sweden Game. Dimfrost utvecklar för närvarande ett story-drivet äventyrsspel med arbetsnamnet Bramble: The Mountain King (“Bramble”) som hämtar inspiration från folksagor, mytologi och illustrationer från John Bauers böcker om nordiska väsen. 

I samband med det nyligen aviserade förvärvet av Dimfrost Studio AB har en total finansiering om 13 MSEK säkrats för färdigställandet av Bramble.

Bramble har både uppmärksammats i internationell spelmedia och av tillverkarna av 3D-motorn Unreal, Epic Games, som valde att visa upp spelet i sin monter på Nordic Game och GDC. Epic Games har även beviljat sitt utvecklingsmedel, Epic MegaGrants, till produktionen av Bramble. 

Bramble utvecklas i nuläget till tre stora format (PC, Xbox One, PS4) i Unreal Engine. Spelet planeras släppas efter en uppskattad utvecklingstid på två år. Under utvecklingstiden kan fler plattformar tillkomma. 

Första trailern till Bramble: The Mountain King kan ses via denna länk: https://www.youtube.com/watch?v=yKxecetXL24

Ytterligare information går att finna på Dimfrosts hemsida.

Pressrelease om förvärvet som PDF här.

Pressrelease om projektfinansiering som PDF här.

Game Connection i Paris

Game Connection i Paris

Tidigare i veckan besökte East Sweden Game och fyra spelbolag Game Connection i Paris. Med över 40 inbokade möten med förläggare och investerare blev det en mycket lyckad resa. Intresset är stort för våra spel och man ser ett stort värde i en spelinkubator som East Sweden Game.

Bolagen som var med på resan var Aftnareld, AmberWing, Friendly Fire och Graewolv. Bra jobbat alla som gjorde denna resa möjlig!

Nordic Game Discovery Contest announced for LiU Game Conference

Nordic Game Discovery Contest announced for LiU Game Conference

2019-10-22 Pressrelease for immediate publishing.
The Nordic Game Discovery Contest will host the seventh qualifier of Season IV at the LiU Game Conference in Linköping, Sweden, on 27 November 2019.

– ”We’re very happy for this new entry on the NGDC Tour Plan,”, says NGDC host and Nordic Game CCO Jacob Riis. “It’s the first time we’re doing a qualifier in Linköping, and I’m really looking forward to meeting the dev community there and to get lots of great games submitted for the contest.”

– “The Nordic Game Discovery Contest is a great addition to LiU Game Conference and establish us as a national player” adds LiU Game Conference founder and organizer Tomas Ahlström.

The qualifier in Linköping will be the seventh stop on the NGD Season IV tour plan. The selected game will win a seat in the NGDC Grand Finals next year at Nordic Game 2020, in Malmö, Sweden, as well as prizes from Xsolla, Versus Evil, Karmafy, PR specialists Plan of Attack, 80.lv, and influencer marketing experts Matchmade.

Apply now! 

Are you developing or have you already developed a game that deserves more attention than it’s received so far? And are you attending LiU Game Conference? If so, submit your game and prepare to go on stage for the seventh qualifying round of NGDC Season IV – and maybe all the way to the finals at NG20 next May.

Here’s the submission form for the NGDC Season IV qualifier at LiU Game Conference on 27 November in Linköping, Sweden: https://forms.gle/FvoFP1ELfGGWtZ7x9

Deadline for submissions is 4 November 2019!

More info and free tickets to LiU Game Conference: www.liugc.se 

NGDC Season IV is sponsored by Xsolla, Versus Evil, Nordic Game Ventures, Karmafy, Matchmade, 80.lv, and Plan of Attack.

Interested in becoming an NGDC partner or sponsor? Contact Nordic Game BD director Teddy Florea (mailto:teddy@nordicgame.com) to learn about some great opportunities still available for the tour as well as Grand Finals.

Ecoweb, spelet som förklarar naturens samspel

Ecoweb, spelet som förklarar naturens samspel

Anna Eklöf är forskare inom teoretisk biologi vid Linköpings univeritet. Hennes forskning bygger på klassiska modeller av komplexa nätverk där man integrerar data från många olika källor, till exempel näringsvävar och pollinationsnätverk.

Resultatet kräver mycket datorkraft för att simulera, och ännu mer tankekraft för att förstå. Därför samarbetar Anna Eklöf med Magdalena Annell och Måns Gezelius som är spelutvecklare och medlemmar på spelinkubatorn East Sweden Game i Linköping. Tillsammans utvecklar de spelet Ecoweb som gör simuleringen lättbegriplig och tillgänglig för allmänheten. Spelaren kan utforska vad som händer när förutsättningarna för djur och växter ändras, eller när en art kraftigt minskar eller ökar i antal – och på så sätt lösa utmaningar och ta sig framåt i spelet. 

”Målet är att göra forskning intressant och mer begriplig för ungdomar och alla som vill lära sig mer om naturens samspel”, säger Anna Eklöf. 

Det är troligtvis första gången ett team av forskare och spelutvecklare förvandlar komplexa ekosystemnätverk till ett intuitivt dataspel. Om allt går väl planerar teamet att starta ett företag som ska ta spelet till marknaden i framtiden.

”Vi vill skapa ett innovativt dataspel som inte bara lär ut, utan även erbjuder utmanande underhållning”, säger Magdalena Annell som är utbildad spelgrafiker och ansvarig för speldesignen av Ecoweb. 

Med finansiellt stöd och rådgivning från East Sweden Game, LiU Innovation och Visual Sweden har teamet tagit fram en demonstrator. Den har i sin tur lockat ytterligare stöd från forskningsfinansiären Formas, totalt runt två miljoner kronor som ska gå till forskningskommunikation och vidare utveckling av spelet. 

Fotnot: torsdag 24 oktober föreläser Ecoweb om forskningen bakom spelet och demonstrerar en tidig version, på East Sweden Game i Linköping.
Läs mer här!

Finbesök på ESG

Finbesök på ESG

Idag fick vi finbesök från Svenska Handelskammaren i Litauen – trevligt att få en inblick i möjligheter i er region! Vi ser fram emot ett givande samarbete framöver.

Stockholm Business Alliance

Stockholm Business Alliance

Tack Jenny Berthling på Stockholm Business Alliance för ett intressant besök och presentation idag. Blir kul och säkerligen givande att fördjupa samarbetet mellan våra regioner!

Spelutvecklingsbranschen växte med 42% under 2018

Spelutvecklingsbranschen växte med 42% under 2018

📈 Svenska spelutvecklares omsättning växte till 19,2 miljarder kronor under 2018 vilket är en ökning med 42%. Det är en tredubbling på fem år, och största procentuella ökningen sedan 2014.

Den rykande färska rapporten “Spelutvecklarindex” finns nu att ladda ner här.

Nytt nätverk för spelinkubatorer runt Östersjön

Nytt nätverk för spelinkubatorer runt Östersjön

Vår resa till Kiel i Tyskland var givande! Ett nytt nätverk för spelinkubatorer runt Östersjön har bildats och ESG är såklart med. Med detta stärker vi vår position på världskartan som en spelare att räkna med. Bra jobbat alla som bidragit!

Spelutvecklarlunch i Norrköping

Spelutvecklarlunch i Norrköping

Vår spelutvecklarlunch i Norrköping lockade 25 glada personer som alla hade spännande projekt och kompetens att diskutera kring, imponerande.

Kul att Sandra från Näringslivskontoret i Norrköping dök upp och gjorde en spontanpresentation kring satsningen på musik och kreativa näringar. 🙌

Spelutvecklarlunch i Motala

Spelutvecklarlunch i Motala

Idag besökte vi Motala för att kolla in två mycket spännande spelstudios; Friendly Fire Games och Camp Creation. Vi käkade lunch tillsammans och gjorde gemensamma studiebesök på respektive kontor.

Vi på ESG ser fram emot många grymma spel från Motala i framtiden – vilken energi!

Succé på NärCon Sommar 2019

Succé på NärCon Sommar 2019

Vår spelarena på NärCon blev en succé med många utställare och mängder av nyfikna besökare. Totalt kom 12.500 personer till NärCon och många av dem valde att testa spel från ESG och våra vänner. Här är några hälsningar från utställarna:

ESG Equal Play: Nytt nätverk för en mer jämlik spelbransch

ESG Equal Play: Nytt nätverk för en mer jämlik spelbransch

East Sweden Game som har sin verksamhet i Ebbepark startar nätverket ESG Equal Play för att utbilda och skapa dialog kring frågor om genusroller, ansvar och kommunikation i spelcommunities. Målet är att göra inte bara den lokala datorspelsindustrin, utan hela samhället och näringslivet, mer jämlikt och tolerant.

Trots det stora spelintresset bland alla sorters människor, oavsett bakgrund, läggning, religion eller kön, förstärker spelbranschen ofta stereotyper och förlegade världsbilder. Detta har inte minst spelbranschens MeToo-upprop #ViSpelarInteMed riktat ljuset mot.

Det nya initiativet ESG Equal Play kommer att arbeta med socialt entreprenörskap och arrangera olika aktiviteter, föreläsningar, workshops och speltester för medlemmar och spelintresserade.

– Målet är att inkludera underrepresenterade grupper och göra spelbranschen och den lokala spelindustrin medveten om hur vi kan motverka de fördomar och den diskriminering som finns i branschen idag, säger projektledaren Alexander Milton.

– Det är otroligt viktigt för oss att alla känner att de har en plats i spelbranschen och att ingen känner sig begränsad av normer och förväntningar, därför bjuder vi in till att utforska spel tillsammans med oss, fortsätter Alexander Milton.

ESG Equal Play vill att Linköping ska bli navet i Sveriges bästa och mest hållbara region att utveckla spel i. Det ska ske i aktiv dialog med andra lokala nätverk och initiativ, bland annat studentföreningarna Donna, Systerskapet och TingeLing vid Linköpings universitet.

– För att Linköping och regionen ska bli världsledande inom spelutveckling, krävs att vi bygger ett öppet, smart och tolerant klimat för våra kreatörer och utvecklare. Det handlar om mångfald och inkludering. I dataspelsbranschen behövs alla typer av kreativa människor, oavsett ålder, kön eller bakgrund. Hos oss är alla välkomna, säger Tomas Ahlström, ansvarig för East Sweden Game.

Läs artikel på SVT här!

ESG Pitch Day i Stockholm

ESG Pitch Day i Stockholm

Tack alla som gjorde pitchdagen i Stockholm till en formidabel succé! Tio spelstudios presenterade och fick feedback från en panel av publishers och investerare. ESG blev de första som körde event i Dataspelbranschens nya flashiga lokaler på Söder, trevligt. Vi hann också med studiebesök på Valiant Games, mycket lärorikt!

Nordic Game Conference 2019 – what a success!

Nordic Game Conference 2019 – what a success!

East Sweden Game went to Nordic Game Conference with a bunch of game trailers and cool concepts. We met up with publishers like EA, THQ, Bandai Namco, Deadelic, Sold Out and more. The response was very positive and has resulted in over 20 business dialogues happening right now.

The ESG Meetup at the nearby hotel Jörgen Kock was a huge success with many great games being showcased – and an amazing mix of talented developers, hungry publishers and enthusiastic investors.

BIG THANKS TO HiQ FOR SPONSORING THE DRINK TICKETS!

See ya next year!

Pugstorm släpper Radical Rabbit Stew till Switch, Playstation, Xbox och PC tillsammans med den brittiska spelförläggaren Sold Out

Pugstorm släpper Radical Rabbit Stew till Switch, Playstation, Xbox och PC tillsammans med den brittiska spelförläggaren Sold Out

East Sweden Game-medlemmen Pugstorm har signerat ett avtal med den internationella spelförläggaren Sold Out för det prisbelönta action-arkadspelet RADICAL RABBIT STEW. Spelet ska lanseras på Nintendo Switch ™, PlayStation®4, Xbox One och PC.

Spelstudion Pugstorm grundades av Iliyas Jorio och Fredrik Präntare 2017 som då pluggade på Linköpings universitet. Nu har man kontor på East Sweden Game i Linköping och har nyligen deltagit i tillväxtprogrammet ESG Accelerator.

Förläggaren Sold Out är baserade i England och har lång erfarenhet av fysisk och digital distribution av dataspel. Man har arbetat med legendariska team som Team 17, Rebellion, Frontier Developments och nu även svenska Pugstorm.

Gör kaningryta i rymden! Greppa din sked och fånga de galna kaninerna i kastruller för att frigöra rymdkockarna. Men tänk fort – annars attackerar kaninerna dig! Med prisbelönta pussel, saftig pixelgrafik och ett mustigt retroljudspår, är RADICAL RABBIT STEW ett pulshöjande action-arkadspel perfekt för nya spelare och retro-fans.

RADICAL RABBIT STEW visades upp på PAX East i Boston i förra veckan och kommer visas upp vid EGX Rezzed i April, där förläggaren Sold Out bjuder spelare att provspela en tidig demo av Nintendo Switch-versionen. Mer detaljer om spelet kommer att avslöjas senare i år, före utgåvan 2020.

“Vi är så glada att vi arbetar med Pugstorm på Radical Rabbit Stew”, säger Katie Clark, produktchef på Sold Out.

RADICAL RABBIT STEW vann första pris på LiU Game Awards 2016, en årlig tävling som hålls i samband med LiU Game Conference. Nu planerar teamet att nyanställa minst en person för att hinna med utvecklingen och påbörja nästa spelprojekt.

“Efter LiU Game Awards bestämde vi oss för att jobba vidare. Spelet har visats upp på många lokala mässor och liknande och alla älskar vårt spel så det är extra kul att det släpps till alla plattformar”, säger Iliyas Jorio som ligger bakom spelidéen.

www.radicalrabbitstew.com

For any enquiries, please contact press@soldout.uk.com
RADICAL RABBIT STEW © 2019 Pugstorm AB
Published by Sold Out Sales & Marketing Ltd.
Pugstorm AB is a proud member of East Sweden Game

Öppet brev till alla fastighetsägare i Linköping

Öppet brev till alla fastighetsägare i Linköping

Dataspelsbranschen är en av de snabbast växande branscherna i världen. Svenska spelutvecklares omsättning växte till 14,7 miljarder kronor under 2017 vilket är en ökning med 17%. Men av någon anledning har vi historiskt sett saknat tillväxtbolag inom spelbranschen i Linköping, trots att vi har goda förutsättningar med ett starkt universitet och spetskompetens inom visualisering med mera.  

Därför startade vi East Sweden Game för knappt två år sedan. Vår vision är att skapa Sveriges bästa community för spelutvecklare som på sikt ger regionen fler arbetstillfällen och en ledande position i en framtidsbransch med internationell bäring. Och vi har goda nyheter: det börjar hända saker. Vi har redan 15 medlemsbolag där flera uppger att kommer rekrytera personal i vår. Dessutom börjar spelutvecklare från andra regioner höra av sig – de vill flytta till Linköping tack vara vår satsning. Vilken möjlighet!

Men det finns ett problem. Var ska inflyttarna bo? 

Här är ett exempel: Nexile är ett nystartat spelföretag grundat av fyra utvecklare som pluggat speldesign vid Uppsala Universitet Campus Gotlands Speldesignprogram. Deras spel är flerfaldigt prisbelönta och har visats upp på tunga konferenser som Game Developers Conference i San Francisco och Tokyo Game Show. Teamets mål är att bygga en framgångsrik spelstudio någonstans i världen. 

Helst vill de etablera sig i Linköping, tack vare East Sweden Game. Men trots en gedigen insats hittar de ingenstans att bo. Så nu kommer de troligtvis att bosätta sig på annan ort, där det är lättare att hitta boende. 

Därför ställer vi några öppna frågor till Linköpings fastighetsägare: 

  • Hur kan vi bli bättre på att hitta lägenheter till inflyttande entreprenörer, som saknar plats i bostadsköer, lokal kännedom eller relevanta nätverk? 
  • Hur kan vi erbjuda instegslägenheter för unga personer som investerat allt i sitt företagande, där en nyproducerad bostadsrätt är en ekonomisk omöjlighet? 
  • Är det sant att det inte finns tillgängliga lägenheter? Eller är de svåra att hitta om man inte vet var man ska leta? Och i så fall: var ska man leta?

Hör av er med tips så vi kan få Nexile och andra spännande framtidsbolag att etablera sig i Linköping! 

Tomas Ahlström, General Manager, East Sweden Game
Carolina Olsson, Community Manager, East Sweden Game
Alexander Milton, Affärsrådgivare, East Sweden Game

Utmaningen är inte ny. Så här löste man instegslägenheter förr i tiden i Ebbepark. För visst låter det attraktivt med 125 kr i månaden, inklusive städning och sänglinne.
Besöksrekord på ESG

Besöksrekord på ESG

Föreläsningen “Music & Artificial Intelligence” lockade rekordmånga besökare till East Sweden Game – verkligen trevligt!

Per Nyblom från Wavebots presenterar hur man kan skapa musik och ljudeffekter med avancerade algoritmer.

East Sweden Game kickstartar AI-satsning

East Sweden Game kickstartar AI-satsning

East Sweden Game är en av tre organisationer som kickar igång nätverket Linköping AI. I vår kommer ESG att erbjuda minst två föreläsningar inom artificiell intelligens.

Totalt kommer Linköping AI att arrangera sex föreläsningar inom affärsutveckling, dataspel och robotik under våren 2019.

Läs mer på www.linkoping.ai

Fullsatt kurs i spelgrafik och illustration

Fullsatt kurs i spelgrafik och illustration

Idag började vår utbildning i spelgrafik och illustration. Kul med fullsatt kurs!

I denna kurs lär man sig grunderna i spelgrafik och illustration, både i teoretiska genomgångar och eget arbete med feedback från Magdalena Anneli som är utbildad spelgrafiker.

Innehåll vid respektive kurstillfälle:

1. Hur man illustrerar och tydliggör en idé eller koncept
2. Skapa och bygg upp en bild med grundläggande former
3. Hur man använder färger och förstärker deras mening
4. Variation mellan olika grafiska och litterära stereotyper
5. Avslutning, redovisning och fritt arbete

Kolla in exempel på Magdalenas arbete finns här: www.deviantart.com/camelpardia

Musik-AI, action och fysisk aktivitet i andra omgången av populära spelacceleratorn

Musik-AI, action och fysisk aktivitet i andra omgången av populära spelacceleratorn

Andra omgången av East Sweden Games acceleratorprogram har precis startat. Intresset var stort även denna gång och deltagarna handplockades av programansvarig Alexander Milton. 

”Vi har ett mycket starkt gäng med stor bredd. Allt från AI och musik till action-RPG. Det visar att Linköping tagit en position inom spelbranschen” säger Alexander Milton som även är affärscoach på East Sweden Game. 

Här är vårens deltagare:

Amberwing
Spelstudio som grundats av en konsult som bestämde sig för att följa och förverkliga sina drömmar. Nu fokuserar han på utveckling av smarta actionspel. Släpper spelet Crystal Corruption i slutet av 2019, som baseras på en idé från ett gamejam.

WaveBots
Grundat av en forskare som sadlade om till att utveckla verktyg för procedurellt genererad musik och ljudeffekter för dataspel, baserat på avancerad AI. Med några klick har spelutvecklare allt ljud de behöver.

Graewolv Games
En av grundarna till Donya Labs som sålde bolaget till Microsoft har nu startat en ambitiös spelstudio i Linköping. Teamet utvecklar nu en prototyp till ett spel baserat på ett välkänt IP.

Therese Kristoffer Publishing 
Utvecklar kluriga rörelsespel för barn som funkar med en enkel webbkamera, baserat på forskning. Har även släppt en matteapp med Christer Fuglesang som bygger på kvantmekaniska principer. 

Yarnot Games
Finalist i LiU Game Awards 2017 med spelet Polterheist, ett actionspel med spöktema för flera spelare. Teamet arbetar nu vidare på spelet och har stora ambitioner. 

Beartwigs
Utvecklar 2D-rollspelsäventyret Farkeep med inspiration från Zelda: Link to the past, Heroes of Hammerwatch och Undertale. Spelet bygger på en egenutvecklad motor med stöd för flera plattformar.

“Acceleratorprogrammet riktar sig till spelutvecklare som vill gå från hobbyutveckling till att driva framgångsrika företag. Men varvar utbildning med eget arbete och gäster från den etablerade spelbranschen samt studiebesök och mycket pitchande.” berättar Alexander Milton.  

Så hur gick det för deltagarna hösten 2018?

  • Dimfrost har inlett samarbete med spelbranschveteranerna Fredrik Malmberg och David Wallsten.  
  • Overflow Games samarbetar med DoubleMoose och har signat en tung förläggare för multipla plattformar.
  • Pugstorm har signat avtal med en internationell förläggare för Nintendo Switch och fler plattformar
  • Aftnareld flyttar in på ESG Office Space och får stort intresse från marknaden
  • Catalope har släppt sitt andra spel Skeletal Dance Party som får mycket bra bemötande av pressen

”ESG Accelerator är otroligt viktig i vårt arbete att skapa den bästa arbetsplatsen i världen för spelutvecklare. Det finns ett uppdämt behov i regionen som får utlopp i programmet” säger Tomas Ahlström som är ansvarig för East Sweden Game. 

Kontakt
Alexander Milton
milton@eastswedengame.se
070-470 09 92‬

www.eastswedengame.se

Högupplöst bild 1
Högupplöst bild 2

Global Game Jam

Global Game Jam

I helgen gick Global Game Jam av stapeln och i Linköping arrangerades ett lokalt jam av LiU Game Jam gruppen. Inte mindre än nio spel utvecklades under 48 timmar där många ESG-medlemmar fanns med. Bra jobbat!

Kolla in spelen här!

Studiebesök på SEED

Studiebesök på SEED

Idag besökte vi SEED i Stockholm! Det är en division hos världens största spelförläggare Electronic Arts som forskar kring framtidens dataspel och interaktiv underhållning. Mycket intressant och vi hoppas kunna samarbeta framöver!

Julpyssel!

Julpyssel!

Tack alla mysiga julpysslare som förgyllde kvällen på East Sweden Game!

Overflow Games söker grym spelutvecklare med erfarenhet av Unity

Overflow Games söker grym spelutvecklare med erfarenhet av Unity

Overflow Games har byggt spel i över 10 år och släppt 7 titlar som blivit mer eller mindre framgångsrika. Nu söker vi en programmerare som är riktigt bra på C# i Unity. Det spelar inte så stor roll vem du är, så länge du brinner för spel.

Du kommer att designa och utveckla spel tillsammans med oss och använda dina programmeringskunskaper till att förverkliga idéer. Vi är ett litet team så din röst kommer att bli hörd. Overflow är ett växande företag där du kan vara med och forma dess framtid. 

Kunskaperna vi söker:

  • Goda kunskaper i C#
  • Erfarenhet av att bygga spel i Unity
  • Gärna erfarenhet av utveckling för VR
  • En passion för att bygga spel
  • Trivas i ett litet team med mycket frihet under ansvar

Är du rätt person så erbjuder vi en fast anställning med helt ok lön, med start omgående. Hör av dig så berättar vi mer! info@overflowgames.se  

Läs mer om oss och våra spel här: www.overflowgames.se 

Death or Taxes är vårt senaste spelprojekt, under utveckling
Pugstorm flyttar in

Pugstorm flyttar in

Idag flyttade hyresgäst nummer fyra in på ESG Office Space. Det är Pugstorm som bildat aktiebolag och skalar upp utvecklingen inför lanseringen av spelet Radical Rabbit Stew. Välkomna ombord!

De fyra bolagen på ESG Office Space är:

  • Augminded – använder teknik och metoder från spelbranschen för att skapa häftiga visualiseringar
  • Graewolv – utvecklar action-RPG-spel på starka varumärken
  • Flashe Gaming Group – hjälper esportare att öka prestanda och minska skador
  • Pugstorm – utvecklar snygga pusselspel med retro-feeling

Läs mer om våra medlemmar här!

Bok & Berättarmässa

Bok & Berättarmässa

ESG-medlemmarna AmberWing och Aftnareld ställer ut på TellUs Bok & Berättarmässa – välkomna!

Framgångsrik Kickstarter

Framgångsrik Kickstarter

ESG-medlemmen Flashe Gaming Group har utvecklat en produkt som ökar tävlingsprestanda vid e-sportande, samtidigt som den minskar risken för belastningsskador. På mindre än 24 timmar passerade deras Kickstarter-kampanj målet om 100.000 kr i förbeställningar. LiU Innovation har stöttat med rådgivning och framtagning av prototyp. Lycka till med den fortsatta crowdfunding-kampanjen! 

Här hittar du kampanjen! 

ESG Masterclass

ESG Masterclass

Vår exklusiva Masterclass i speldesign med Jim Brown från Epic Games blev otroligt lyckad! Under två dagar fick 40 personer lära sig hur man från grunden bygger upp underhållande och utmanande spelkoncept. Jim har arbetat med megasuccéer som Fortnite och Gears of War och delade generöst sin unika kunskap.

 

LiU Game Award 2018 finalists

LiU Game Award 2018 finalists

Here are all the finalists in LiU Game Awards 2018, the game development competition for students at Linköping university! (In no particular order). Most games on the list originates from a coarse in Game Programming. Read more here!

The final winner will be presented at LiU Game Conference 2018, november 28. Get your ticket here!

Farkeep

Developed by Björn Detterfelt, Samuel Blomqvist

 

REWIRE

Developed by Anton Gefvert, Jonathan Lundgren

 

UHawk VR

Develoer: Felix Westin

 

Case Breakers

Developed by Rickard Torén

 

The Bagger

Developed by Axel Nordanskog

 

Die by Dye

Developed by Emilie Ho, Johanna Granström

 

GLADIUS

Frans Bergstrom

 

LASER-GOO

Developed by Axel Brinkeby, Valdemar Wadströmer

 

Olgob The Bold

Developed by Aakif Sultan

 

Tresspassing

Developed by Lucas Palnén-Rung, Erik Nilsson

Corren skriver om ESG Office Space

Corren skriver om ESG Office Space

“East Sweden game har fördubblats på ett år. Det märks även på lokalerna i Ebbepark som under hösten har blivit dubbelt så stora.” Bra artikel i Corren om East Sweden Game’s expansion och vår hyresgäst Filip på Augminded.

Läs artikeln här!

Avslutning på ESG Accelerator

Avslutning på ESG Accelerator

Igår besökte ESG Accelerator spelbolag i Stockholm för att få inspiration och kunskap om hur man lyckas i spelbranschen. Vi besökte Fatshark, Paradox, Landfall och Raw Fury – samt en afterwork på Pharmarium i Gamla Stan. Mycket trevligt och lärorikt. Tack för all gästvänlighet och värme!

Mjärdevi by Night

Mjärdevi by Night

Tack Science Park Mjärdevi för att vi fick vara med på   där besökare kunde testa lokalproducerade spel från Aftnareld och Amberwing! Kul att så många är intresserade av spelutveckling – gammal som ung.

Game Investor Session & Invest In Games

Game Investor Session & Invest In Games

I förmiddags pitchade ESG-medlemmen Digital Punch för investerare på Game Investor Session, som skedde strax innan Invest In Games på NASDAQ i Stockholm. Flera investerare var mycket imponerade och tror på både spelkonceptet och teamet!

Afterwork med ESG i Stockholm

Afterwork med ESG i Stockholm

Tack alla underbara Stockholmare som kom på vår aw på Söder! VD’ar, investerare, entreprenörer, speldesigners – alla ville hänga med East Sweden Game ikväll. Det här får vi göra om!

Grattis Digital Punch

Grattis Digital Punch

Stort grattis till ESG-medlemmen Digital Punch som vann kategorin “Best Execution in Design” på Swedish Game Awards – välförtjänt!

Spelet blev nominerat i hela tre kategorier: Best Execution in Narrative, Best Execution in Art och Best Execution in Design. Wow!

Här är alla finalisterna!

ESG på NärCon Sommar

ESG på NärCon Sommar

East Sweden Game har en monter på NärCon, Nordens största event inom cosplay och subkultur med 10.000 besökare från hela världen. Kom hit och testa lokalproducerade spel med oss!

ESG i Almedalen

ESG i Almedalen

Tidigare i veckan besökte East Sweden Game Almedalen för att knyta värdefulla kontakter inför framtiden! En av våra medlemmar har tagit fram en VR upplevelse där man på ett innovativt sätt kunde uppleva en ny stadsdel i Norrköping.

Frukost med Visual Sweden

Frukost med Visual Sweden

Tack Visual Sweden för ett trevligt frukostmöte i morse. Kul att vi blev så många! Och tack till alla team som presenterade projekt i gränslandet mellan spel och visualisering.

Speedpitching med Raw Fury

Speedpitching med Raw Fury

Investerarlunch med affärsänglar, speedpitching med förläggaren Raw Fury, torsdagsfika med mumsiga mazariner och intensivt Play My Game – en helt vanlig dag på East Sweden Game!

Nordic Game Conference 2018

Nordic Game Conference 2018

Tillsammans med våra spelutvecklare åkte vi till Nordic Game Conference i Malmö, nordens största event för spelbranschen – i samarbete med LiU Innovation. Det blev en mycket lyckad resa med bra affärskontakter, nya möjligheter och trevliga möten!

Startup från Linköpings Universitet får finansiering av statliga Vinnova för att hjälpa fler elever till gymnasiebehörighet

Startup från Linköpings Universitet får finansiering av statliga Vinnova för att hjälpa fler elever till gymnasiebehörighet

Pressmeddelande

Andelen elever som inte klarar av att bli behöriga till gymnasiet fortsätter att öka i många delar av landet. Nu får det linköpingsbaserade företaget Visedu med sitt kommande läromedel Mathetopia stöd av Vinnova för att hjälpa fler elever till gymnasiebehörighet. Mathetopia är ett spelbaserat läromedel som visar elever syftet med matematik och dess tillämpningar i verkligheten. Läromedlet baseras på en rad forskningsfinnanden om bl.a. feedback och motivation. Vinnova bedömer att lösningen har hög potential och att Visedu har goda förutsättningar för ett framgångsrikt genomförande.

Det Linköpingsbaserade bolaget Visedu AB får nu stöd av Vinnova för att snabbare kunna ta deras läromedel, Mathetopia, ut i klassrummen. Intresset från skolorna har varit stort och 20-tals skolor har redan skrivit upp sig på för att testa mathetopia till hösten.

Sheva Rostam, en av grundarna till företaget, ser bidraget som en möjlighet att öka utvecklingstakten och inkludera fler skolor i utformning av läromedlet. “För oss är det viktigt att skapa ett läromedel som utgår från lärares faktiska utmaningar i klassrummen. Det här stödet hjälper oss att göra loopen för test och återkoppling från skolor kortare och mer effektiv.”

Visedu utvecklar ett spelbaserat läromedel i matematik med grunden i att visualisera matematikens syfte i verkligheten. I läromedlet bygger eleverna sina egna städer genom att lösa problem kopplat till olika vardagsproblem och samhällsutmaningar och på så vis gamifieras verklighetsanknytningen på ett väldigt naturligt sätt. Avsaknad av anknytning till verkligheten är ett av de största problemen kopplade till det låga intresset och motivationen kring matematik i skolan. Målet med Mathetopia är att skapa ett läromedel som hjälper elever och lärare med deras största utmaningar, samtidigt som grunden i läromedlet bygger på viktig forskning, för att i slutändan höja måluppfyllelsen i ämnet. Varje moment i läromedlet är väl genomtänkt och stärks av underliggande forskning.

Sheva Rostam trycker på tyngden av evidensbaserat läromedel i skolan och förklarar hur Mathetopia går tillväga: “Med Visualiseringen av elevens långsiktiga utveckling i en växande stad kan vi bidra till att skapa ett tydligt och påtagligt strävansmål. Den tydliga kopplingen till verkligheten i utmaningarna kommer även öka förståelsen för varför kunskapen är viktig. Båda dessa saker bidrar till att öka långsiktigheten i elevens inställning till matematik. Den långsiktiga motivationen och ihärdigheten har visats vara en av de viktigaste skillnaderna mellan elever som lyckas och elever som inte lyckas.”

Om företaget

Visedu utvecklar läromedlet Mathetopia som är ett spelbaserat läromedel i matematik för grundskolans högstadium. Företaget har deltagit i programmet Impact Factory med stöd från LiU Innovation och är medlemmar av LEAD, en av Sveriges bästa företagsinkubator. Visedu sitter på East Sweden Game, som är en gemensam arbetsyta och mötesplats för entreprenörer och skapare av spel, visualisering och digitala upplevelser. Följ läromedlets utveckling och intresseanmäl för testning på: www.mathetopia.se

Kontaktuppgifter

Sheva Rostam, grundare och produktchef på Visedu AB, nås på 0761650961 eller sheva.rostam@visedu.se


Foto: Reidunn Palmkvist, LiU Innovation

Visualiseringscenter C och spelföretaget Dimfrost Studio i unikt samarbete

Visualiseringscenter C och spelföretaget Dimfrost Studio i unikt samarbete

Visualiseringscenter C och det Norrköpingsbaserade spelföretaget Dimfrost Studio har i veckan inlett ett unikt samarbete. Dimfrost ska bistå Visualiseringscenter i produktionen av domfilmen Making Magic: Hemligheten bakom digitala specialeffekter. 

Spelföretaget Dimfrost har medvind. Efter att tidigare vunnit pris vid både LiU Game Conference och C Awards har nu trailern för deras kommande spel ”Väsen” setts över en miljon gånger.

– Det är jätteroligt att lyckas landa ett sådant här samarbete. Tack vare goda kontakter med spelinkubatorn East Sweden Game fick vi snabbt en bra dialog med Dimfrost. De är en av regionens hetaste spelstudior och vi ser mycket fram emot att jobba med dem, säger Thomas Clifford, projektledare på Visualiseringscenter C.

Making Magic blir en av de första domfilmerna i världen som produceras i ultrahögupplöst 3D-format. Eftersom filmen handlar om specialeffekter kommer den bli visuellt spektakulär samtidigt som den lyfter fram vetenskapen som ligger till grund för effekterna. Filmen beräknas ha premiär i februari 2019.

– Vår domteater är ett unikt verktyg, ungefär som VR-glasögon i storformat för upp till 99 personer samtidigt. Den ger oss möjligheter att visa upp och berätta saker på ett helt nytt sätt. Vi kan till och med flyga ut i världsrymden i realtid. Att landa på Mars är till exempel inga som helst problem i domen. Alla är välkomna att besöka oss, säger Thomas.

Visualiseringscenter C har fått stöd från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse att producera fem vetenskapsdokumentärer och interaktiva upplevelser till domteatern som finns på centret. Det kommer även byggas nya domer i Göteborg, Malmö, Stockholm och Umeå som inom uppdraget kommer visa de filmer som produceras i Norrköping.

Länk till pressmeddelande

AgriOpt får finansiellt stöd från Vinnova

AgriOpt får finansiellt stöd från Vinnova

ESG är mer än rena underhållningsspel! AgriOpt är en startup som optimerar lantbruk med gamification och AI baserat på forskning från Linköpings universitet. Med färska pengar från bla Vinnova tar man nu fram en första prototyp tillsammans med spelutvecklare och lokala lantbrukare. Bolaget har grundats av Isak Nielsen, doktor i reglerteknik och Linnea Ernebro, specialistsjuksköterska med en passion för djur och natur.

Läs mer här!

Christer Fuglesangs barnbok blev mattespel med forskare från Linköpings universitet

Christer Fuglesangs barnbok blev mattespel med forskare från Linköpings universitet

Det började med att astronauten Christer Fuglesang och den Linköpingsbaserade spelentreprenören Tomas Ahlström diskuterade möjligheten att göra spel på Christers populära barnböcker. De kontaktade LiU-forskarna Aseel Berglund och Erik Berglund som gillade idén. Aseel och Erik valde ett spelkoncept som bygger på den kvantmekaniska principen ‘entanglement’, eller kvantsammanflätning som det heter på svenska.

Fri Tanke Förlag, med debattören Christer Sturmark vid rodret, gillade konceptet och gick in som förläggare. LiU Innovation och East Sweden Game har stöttat processen.

Måndag den 14 maj är det releasefest av Tangle Math på Nobelmuseet i Stockholm. Välkomna!

Ladda ner Tangle Math till Apple iPhone eller iPad
Ladda ner Tangle Math från Google Play till Android telefoner och plattor

Spelutvecklarens hemsida
Förlagets hemsida

Pressrelease

Här är eventet på Facebook!

Corren skriver!

Aftonbladet skriver!

Äventyr, humor och kaniner – här är bolagen som antagits till East Sweden Games nya satsning

Äventyr, humor och kaniner – här är bolagen som antagits till East Sweden Games nya satsning

Pressmeddelande

East Sweden Game är en satsning på att etablera dataspelsbranschen i Linköping med omnejd. För en tid sedan gick man ut med att man inleder en satsning på ett acceleratorprogram riktat mot unga spelbolag. Syftet är att hjälpa teamen att ta steget från prototyp till framgångsrika företag. Ansvarig för programmet är Alexander Milton, affärscoach på East Sweden Game.

Här är de fem utvalda teamen:

Overflow Games
Overflow har tidigare släppt flera framgångsrika spel, bland annat rymdäventyret Star Shelter i VR. Nu arbetar man på ett helgalet spel tillsammans med Youtube-fenomenet Pewdiepie och hans bolag Doublemoose.
www.overflowgames.se

 

Dimfrost Studio
Utvecklar spel baserat på starka berättelser och unika upplevelser. Fick bra recensioner för sitt första spel A Writer And His Daughter. Deras senaste spelkoncept Vaesen bygger på Nordisk mytologi och en trailer har blivit viral i sociala medier.
www.dimfroststudio.com

 

Aftnareld
Fokuserar på äventyrsspel där man spelar tillsammans. Deras första spel Coridden släpps 2019 men speltestas redan nu. Spelet bygger på ett koncept där spelarna får olika roller och måste samarbeta dör att lösa utmaningar och klara spelet.
www.aftnareld.com

 

Catalope Games
Catalope utvecklar spel med mycket humor och innovativ spelmekanik. Grundaren Jesper har utvecklat över 40 spelkoncept och Catalope har redan släppt två spel; Chess Garden VR och rymdpartyspelet Scrap Galaxy.
www.catalope.co

 

Pugstorm
Vinnare av LiU Game Awards 2016 med spelet Radical Rabbit Stew. Efter att ha byggt om spelet från grunden närmar sig en lansering på Nintendo Switch.
www.radicalrabbitstew.com

 

Ansvarig för programmet är Alexander Milton: milton@eastswedengame.se
Läs mer här: www.eastswedengame.se/accelerator

Ansvarig för ESG Accelerator Alexander Milton och några av teamen


Ellinor Morén och Fredrik Selldén, medgrundare av Dimfrost Studio

East Sweden Game projektledare utvald till Östgötaambassadör

East Sweden Game projektledare utvald till Östgötaambassadör

För andra året i rad så utses årets Östgötaambassadörer under Besöksnäringens Dag. Utmärkelsen går till en person, förening eller företag som har gjort ett riktigt bra arbete med att lyfta Östergötland det senaste året. Tomas Ahlström, medgrundare och projektledare för East Sweden Game är en av dem.

Under ett antal veckor har det funnits möjlighet att skicka in sin kandidat och det har resulterat i närmare 40 nomineringar från hela regionen. Utav dessa så har elva utsetts och fick idag sin hyllning under Östergötlands Besöksnäringsdag i Linköping.

Motivation: Tomas har som ständigt innovativ entreprenör satt regionens spelindustri på världskartan. Med sitt stora engagemang för teknik och innovation är han en förebild för det smarta Östergötland.

East Sweden Game i unikt samarbete med Unitalent

East Sweden Game i unikt samarbete med Unitalent

Unitalent är ett konsultbolag ägt av Linköpings universitet, som förmedlar kvalitativa uppdrag till studenter.

Genom ett unikt samarbete kan nu medlemmar på East Sweden Game få uppdrag inom exempelvis spel, webbutveckling och programmering som ett sätt att finansiera sin långsiktiga utveckling. Unitalent tar hand om kundkontakter, avtal och projektledning så att ESG’s medlemmar kan fokusera på det de gör bäst.

På samma sätt kan företag som vill nyttja kompetensen från East Sweden Game kontakta Unitalent för hjälp med upphandling, offerter och kvalitetssäkring.

www.unitalent.se

Kontakta oss för mer info:

Här är en hälsning från Henrik:

Två nya spel till East Sweden Game

Super Untitled Game

Digital Punch består av Andréas Bartziokas, Nicklas Lindgren, David Palm – tre killar som utvecklar sköna retro actionspel. En prototyp till Super Untitled Game har visats upp på flera mässor och en spelbar demo finns här.

Da’minions

Spelidén kläcktes på ett gamjam och plockades upp av Jousef Gabro på EmberWings som tillsammans med Max Popescu planerar släppa spelet inom ett år. Lycka till!

Spelteam pitchar för Goodbye Kansas Game Invest & Coffee Stain Publishing

Spelteam pitchar för Goodbye Kansas Game Invest & Coffee Stain Publishing

Vid två tillfällen fick utvalda spelteam från East Sweden Game pitcha för tungviktarna Goodbye Kansas Game Invest & Coffee Stain Publishing. Tack vare rigorös pitchträning gick presentationerna mycket bra och det prominenta gästerna var märkbart imponerade.

Teamen fick mycket feedback och förslag på nästa steg. I några fall kommer diskussion om samarbete att inledas.

Mycket roligt. Bra jobbat alla spelteam!

East Sweden Game förstärker med affärscoach

East Sweden Game förstärker med affärscoach

Alexander Milton är utbildad spelutvecklare från högskolan i Skövde med erfarenhet att arbeta som VD i ett spelbolag i en krävande affärsinkubator.

Från och med 1 mars kommer Alexander att arbeta som affärscoach på East Sweden Game. Det innebär att han kommer hjälpa ESG’s medlemmar att lyckas uppnå sina mål och visioner. Dessutom kommer Alexander att ansvara för en pilot av ett accelerator-program som drar igång i vår.

Välkommen ombord Alexander!

Läs mer på Ebbeparks hemsida

Linköping News skriver om Milton

Pitchträning

Pitchträning

Under våren kommer flera tunga förläggare och investerare, bland annat Goodbye Kansas Game Invest, Coffee Stain och Raw Fury.

Därför tog vi fram ett utbildningspaket för pitchträning tillsammans med Alexander Milton, nyanställd affärscoach på East Sweden Game.

Teamen utvecklades enormt efter en dag med både teori och praktik.

Lycka till i vår!

ESG visar upp spel på NärCon Vinter

ESG visar upp spel på NärCon Vinter

East Sweden Game skickar flera spelprojekt till Närcon Vinter för att visa upp både släppta spel och spel under utveckling. De som ställer ut är Dragon’s Crypt, Coridden, Scrap Galaxy, Super Untitled Game, Planetary Dustoff och The Radical Rabbit Stew.

Här kommer glada hälsningar från några av teamen som ställde ut på Närcon Vinter. Tack alla ni som besökte oss, er feedback är viktig!

 

Play My Game™

Play My Game™

Play My Game™ är ett koncept som Sweden Game Arena i Skövde har utvecklat tillsammans med Gothia Innovation.  Det bygger på test av dataspel under utveckling för att i ett tidigt skede få respons på spelet inom ett flertal nyckelområden. Inbjudna är typiskt dataspelsutvecklare, spelintresserade och media.

East Sweden Game har licensierat konceptet och kör regelbundna aktiviteter där vi bjuder in allmänheten att testa utvalda spel som utvecklas av medlemmar till East Sweden Game.

Första tillfället var den 18 januari i East Sweden Games lokaler i Ebbepark. Här är eventet på Facebook.

Spelen som testades:

– ROADCLUB: LEAGUE RACING, realistisk 2D topdown bilracing med helt ny baneditor, bästa varvtiden under kvällen vinner pris
– DAJAM HORROR STORY, skräckspel under tidig utveckling
– NYTT SPEL under utveckling av Catalope Games – sjukt kul, men har inte ens ett namn ännu

Här är en hälsningar från spelutvecklarna som testade sina spel:

En hälsning från spelutvecklarna som testade sina spel igår på Play My Game™.

Publicerat av East Sweden Game den 18 januari 2018

Nyheter för 2018

Nyheter för 2018

Vi började året med en strategiworkshop för East Sweden Game. Här är några highlights!

Vision för East Sweden Game

Ibland frågar vi oss; Vad är syftet och målet med East Sweden Game. Därför har vi formulerat några långsiktiga visioner som vi arbetar emot. Vi arbetar nu på att bryta ner dessa visioner till konkreta arbetsmål.

  • Att etablera spelbranschen i regionen
  • Att förse etablerade företag inom exempelvis visualisering och simulering med kompetens inom spelutveckling och gamification
  • Att fler ska förstå värdet med teknologi, kunskap och metoder från spelvärlden
  • Att skapa Sveriges bästa spelcommunity

Nya och uppdaterade aktiviteter

Våra meetups är vår mest populära aktivitet, så nu satsar vi ännu mer på bra innehåll. Dessutom lägger vi till nya återkommande aktiviteter – kom gärna med fler förslag.

  • Meetups med föreläsare – minst varje jämn vecka, kan ske oftare
  • Play My Game – kör vi cirka en gång i månaden, bygger på ett koncept utvecklat av Sweden Game Arena i Skövde
  • Open House – tidigare en halvdag i veckan som vi nu utökar till en heldag i veckan, byter namn till Open Thursdays
  • FlexiMeeting – öppen mötestid en halvdag i veckan på fredagar för affärsrelaterade möten (möjlighet till frukost med gäst)
  • Vår medlem Ylva undersöker möjligheten till ett kul utvecklingsprojekt för de som inte redan arbetar i ett projekt

Komplement till verksamheten

  • Samarbete med Unitalent – de förmedlar mindre konsultuppdrag till studenter och andra, ett bra sätt att finansiera sin spelutveckling, Henrik på Unitalent kommer sitta och arbeta på ESG framöver för att lära känna projekten
  • Vi jobbar på flera intressanta komplement till ESG, mer om det lite senare…   🙂

Expansion av kontorsytan

  • Kontorshotell i lokalen bredvid ESG – vi har en planlösning och offert på tillbyggnad, nu väntar vi på styrelsebeslut för att dra igång, målsättningen är inflyttning efter sommaren 2018
  • Två nya kontorsrum i spellokalen – byggstart första kvartalet 2018, tar bara några veckor att bygga upp, det blir en hyra som är subventionerad, anmäl intresse till Tomas eller Carolina.
  • Bardisk vid VR-ytan – vi avvaktar med detta

Externa aktiviteter vi planerar att vara aktiva på

  • LiU Game Conference 2018 (Linköping)
  • Närcon Vinter & Närcon Sommar (Linköping)
  • Nordic Game Conference (Malmö)
  • TellUs Bok & Berättarmässa (Linköping)
  • Eventuellt Gamescom (Tyskland)
  • Vi har beställt utställningsgrejer från IKEA, bord och stolar etc
God Jul & Gott Nytt År

God Jul & Gott Nytt År

Stort tack till alla fantastiska medarbetare och deltagare som möjliggjorde satsningen på East Sweden Game under 2017.

Vi ser detta som uppvärmning. 2018 blir året då vi bygger vidare på vårt community och innehållet i verksamheten för att ta det till nästa nivå.

Här är några bilder från vårt uppskattade Glöggmys:

Finalister i LiU Game Awards 2017

Finalister i LiU Game Awards 2017

LiU Game Awards bygger på en kurs i spelprogrammering på Linköpings universitet, men alla studenter är välkomna med bidrag. Vinnaren presenteras på LiU Game Conference den 9:e november (gratis biljetter här). Förstapristagaren vinner 20.000 kronor för att bygga klart sitt spel från LiU Innovation. Första, andra och tredejpristagaren vinner en spelkonsol sponsrad av Bergenstråhle & Partners. Tävlingen presenteras i samarbete med East Sweden Game, en mötesplats för alla spelutvecklare i regionen. Läs mer om tävligen på www.liugc.se!

Nytt för i år är att HiQ kommer dela ut ett specialpris – mer info om det kommer!

Finalisterna i slumpvis ordning:

Dragon’s Crypt
Utvecklat av: Måns Gezelius
https://www.youtube.com/watch?v=VuDYj7mKNps

Among the Wild
Utvecklat av: Peter Arvidsson
https://www.youtube.com/watch?v=6h0E6e-Ky1E

Colorrush
Utvecklat av: Quentin Lucas
https://drive.google.com/file/d/0B9VirRQ3LqEkWWtDT2NaUE1QeU0/view?usp=sharing

Zoocontrol
Utvecklat av: Rasmus Johns & Adam Nyberg
https://www.youtube.com/watch?v=nKfUkyVLuqc

Moon Man
Utvecklat av: Oscar Magnusson
https://vimeo.com/239097447

Polterheist
Utvecklat av: Jonathan Lundgren
https://www.youtube.com/watch?v=EQtnO1voGRY

Direction
Utvecklat av: Caroline Lee
https://drive.google.com/file/d/0B-yJMtzlvXc8YmdVVWt5MFcwYms/view

Sapbot
Utvecklat av: Kevin Larsson Alm
https://www.youtube.com/watch?v=VrFnqkwGd0E

Wait Until My Mom Hears About This
Utvecklat av: Johan Olsson
https://youtu.be/hByAixcyLyM

Budget Knight
Utvecklat av: Lukas Vikström & Jesper Skoglund
https://www.youtube.com/watch?v=NF1jPYgAk5A

 

Förra årets 1:a, 2:a och 3:e pristagare. Vinnare 2016 blev spelet Radical Rabbit Stew utvecklat av Iliyas Jorio. Vem blir det i år?

Press release: Tre spellanseringar från East Sweden Game

Press release: Tre spellanseringar från East Sweden Game

Tre spellanseringar från East Sweden Game

33 hyresmedlemmar, 66 digitala medlemmar och tre spellanseringar, det är resultatet drygt två månader efter invigningen av East Sweden Game. I dag torsdag den 12 oktober, lanseras det första spelet som är utvecklat på plats. 

Intresset för Linköpings nya co-working space för entreprenörer och kreatörer inom dataspel och digitala upplevelser har varit stort. Redan två månader efter invigningen av East Sweden Game i Ebbepark är 33 spelutvecklare på plats och tre nya spel på väg att lanseras.

– Det känns fantastiskt att resultatet från satsningen kom så fort. Det är över vår förväntan, även om vi visste att vår region har de bästa förutsättningarna. En viktig framgångsfaktor var att vi smygöppnade och erbjöd spelutvecklarna att provbo över sommaren innan lokalen var helt klar. Redan då föddes nya spelidéer som vi ser resultatet av nu, säger Tomas Ahlström, projektledare för East Sweden Game.

Första spelsläpp ikväll
De tre första spelen som lanseras från East Sweden Game är: ”Star Shelter” av Overflow AB, ”A writer and His Daughter” av Dimfrost Studio AB och Scrap Galaxy av Catalope Games AB. Först ut är ”Star Shelter” som lanseras redan ikväll – ett av de första VR-spelen med klassisk överlevnadsmekanik där spelaren blir strandsatt i en rymdkyrkogård med övergivna skepp. Den enda vägen ut är genom att reparera ett trasigt rymdskepp.

Spelutvecklarna bakom Overflow är långt ifrån några rookisar, det är två grabbar, Jonathan Prytz och Samuel Sekandagu som träffades som sexåringar. Redan då hade de som mål att hitta den perfekta leken och de provade på det mesta. Vid 14 års ålder skapade de sina första dataspel. Nu, tio år senare, lanserar de sitt åttonde spel på marknaden.

– Vi brinner för det vi gör och är tacksamma över att ha möjlighet att jobba med vår hobby. Satsningen på East Sweden Game är en fantastisk möjlighet både för oss som redan är etablerade att få inspiration och dela erfarenheter, men också för alla yngre som har ett intresse, här har de stora möjligheter att få testa, säger Jonathan Prytz.

Här finns mer information om spelen: http://eastswedengame.se/games/

Media hälsas välkomna att delta på lanseringen av Star Shelter.

 Tid: den 12 oktober kl. 17.00

Plats: East Sweden Game, Westmansgatan 47, Ebbepark, Linköping


För mer information vänligen kontakta:
Tomas Ahlström, Project Manager East Sweden Game
tomas@eastswedengame.se, 070-089 57 29

East Sweden Game är ett co-workingspace beläget i Ebbepark, med Sankt kors som huvudpartner och initiativtagare. Här samlas entreprenörer, spelutvecklare och digitala kreatörer inom dataspel och digitala upplevelser för att arbeta, utveckla och innovera.

 


Denna information skickades av Cision http://news.cision.com/se
http://news.cision.com/se/east-sweden-game/r/tre-spellanseringar-fran-east-sweden-game,c2365762

Kommande spelreleaser

Star Shelter – 12 oktober

You’re stranded in space. You must explore, scavenge, craft, hack and fight to survive. You must arm and upgrade your spaceship in order to escape this cosmic graveyard.

A Writer and His Daughter – 2 november

A Writer and His Daughter is a puzzle and exploration VR-game. The game takes place in a house and a children book open the gates to a magical world.

Scrap Galaxy – 2 december

Scrap Galaxy is a local multiplayer game were you build scrappy spaceships and then fight with them!

Läs mer här!

Bra artikel i Dialog

Tidningen Dialog distribueras till alla Linköpingsbor. I senaste numret finns en bra artikel om oss! 🙂

Gratis medlemsskap för studenter

Gratis medlemsskap för studenter

Tack vare vårt nära samarbete med LiU Innovation kan vi nu erbjuda gratis medlemsskap på East Sweden Game (ESG) för alla studenter vid Linköpings universitet!

För gratis medlemsskap krävs att:

  • Du är student vid Linköpings universitet.
  • Du utvecklar ett spel eller projekt inom VR, AR, visualisering, gamification eller liknande, med kommersiell potential.
  • Du är dedicerad till projektet och jobbar aktivt mot en lansering.
  • Du kommer använda lokalen minst en dag i veckan och bidra till ESG’s community.
  • Du accepterar ESG’s uppförandekod och generella regler.

Medlemskapet innefattar:

  • Tillgång till en flexibel arbetsplats, egen nyckel och ett låsbart skåp på East Sweden Game i Ebbepark.
  • Tillgång till TechLab med en kraftfull dator, VR-utrustning, eye-tracking och annat kul.
  • Inbjudningar till meetups och events samt Facebook och Slack-grupper.
  • Affärsrådgivning, nätverk och finansiellt stöd från LiU Innovation.

Kostnadsfritt medlemsskap gäller så länge projektet är aktivt och förutsätter att det inte genererar betydande intäkter. East Sweden Game förbehåller sig rätten att säga upp medlemskapet om ovanstående villkor inte uppfylls.

Invigning & releasefest

Invigning & releasefest

Tack alla ni som besökte vår officiella invigning, öppet hus och releasefest den 24 augusti!

Besökarantalet översteg alla våra förväntningar och vi är glada över alla positiva kommentarer och förfrågningar om att delta.

På lunchen klippte vi band, lyssnade på intressanta talare och fick en snabb presentation av spelprojekten. Under eftermiddagen fick besökare provspela spelen och på kvällen fick spelstudion Dimfrost berätta om utvecklingen av ‘A Writer and His Daughter’ som premiärvisades upp i VR-arenan.

Tack Catalope Games som värmde upp publiken på ett kul sätt inför ‘Fireside Chat’ med Dimfrost. Kolla in här!

Mediebevakning:

SVT

Corren

Linköpings Universitet

Affärsliv

Intervju med Dimfrost, utvecklaren bakom VR-spelet A Writer and His Daughter

Intervju med Dimfrost, utvecklaren bakom VR-spelet A Writer and His Daughter

Den Norrköpingsbaserade spelstudion Dimfrost har just bildat aktiebolag och lanserar sitt första spel – A Writer and His Daughter –  i september. Dimfrost är medlemmar i East Sweden Game, men sitter oftast på det egna kontoret i Norrköping och utvecklar sitt spel. 
Vi träffade två av grundarna på en fika och diskuterade studions utveckling.

 

Vilka ligger bakom Dimfrost Studio AB?

Vi är tre personer i teamet, Fredrik Selldén, Ellinor Morén och Mikael Lindhe. Vi har alla pluggat på Linköpings universitet. Vi (Fredrik och Ellinor) har läst tillsammans på KSM och besökte LiU Game Conference för två år sedan. Då insåg vi att vi har samma intresse av spelutveckling. Ellinor kände Mikael sedan tidigare, som pluggar på Medieteknik, och har snackat om spel då och då. Alla tre började snacka tillsammans över en fika och tycke uppstod. Våren 2016 började teamet planera och skissa på ett spel som vi sedan började utveckla sommaren 2016.

Är A Writer and His Daughter ert första spel?

Ja, men vi har utvecklat skisser och prototyper till andra spel. Men A Writer and His Daughter är spelet vi verkligen vill göra. Det har en perfekt mix av berättande, djup och häftig teknik. Vi valde att utveckla spelet för virtual reality.

Varför Virtual Reality?

Haha, det var lite av en slump. En prototyp av spelet kom tvåa i LiU Game Awards i november 2016. Då vann vi ett HTC Vive. Det var teknik som vi var intresserade av, men inte hade råd att köpa in. Vi testade och blev helt sålda på upplevelsen och närvaron som VR erbjuder. Spelkonceptet fanns ju som sagt innan, men branschfolk – vi tror det var Faviana Vangelius, VD på VR-bolaget SVRVIVE och föreläsare på LiU Game Conference, sa till oss att vårt spel skulle passa bra för VR. Virtual reality känns fortfarande outforskat och idag är det mycket shooters och actionspel. Vi tror istället på spel med starkt berättande.

Har ni haft nytta av er utbildning vid Linköpings universitet?

Vi har pluggat KSM (Kultur samhälle mediegestaltning) och lärt oss mycket inom skapande av innehåll, projektledning, struktur och perspektiv. Vi uppskattar friheten att kunna driva projekt i skolan, det har varit avgörande för oss. När vi utvecklade spelet, satte vi historien först och sedan kom tekniken. Teknik ser vi som en möjliggörare, inte ett självändamål. Även Mikael, vår programmerare, gillar innehåll och berättelser.

Har ni fått stöd med att starta företag?

Ja, LiU Innovation har stöttat oss med rådgivning, nätverk och lite finansiering. Men viktigast är nog att vi fick självförtroende att vi kan göra det här. Vi var först osäkra om det var realistiskt. Men när någon annan med erfarenhet säger att ”ja, det här kan bli riktigt bra” då vågar man tror på sig själv. Det var på LiU Game Conference för två år sedan idéen först föddes med att göra detta på riktigt. På LiU Game Conference för ett år sedan kom vi tvåa i spelutvecklingstävlingen för studenter. Och nu är vi medlemmar på East Sweden Game och snart medlemmar i Svenska Dataspelsbranschen, det är så häftigt. Vi visade upp spelet först första gången på C-Awards där vi också tävlade. Vi vann bästa kreativa tekniska tillämpning och publikens val, två vinster, vi var så stolta! Motivering var att vi hade bra atmosfär, teknik och starkt berättande. Precis det vi har jobbat så hårt för.

Vad är nästa steg för Dimfrost?

Att lansera första episoden av A Writer and His Daughter i september. Sedan utveckla fler episoder och framöver nya spel. Vi vill lära oss nya tekniker som 3D-modellering och Blueprint i Unreal Engine. Vi kör ett releaseparty för A Writer and His Daughter den 24 augusti på East Sweden Game i Linköping, kom gärna på det. Vi planerar även ett event kring spelutveckling till kulturnatten i Norrköping.

Har ni tips till andra unga utvecklare?

Ja, först och främst hitta andra personer som är intresserade av samma sak som du. Gör inte allt själv, hitta istället det du brinner för och hitta vänner som kompletterar dig. Låt inte begränsningar hindra dig. Sätt upp mål, tänk ut vad du är bra på och bara gör det. Tveka inte. Man måste inte vara jättebra på allt. Plugga inte för länge, utan skapa en grund att stå på, och gör sedan det du är bra på och lär dig på egen hand.

Länkar:
Release partyt på Facebook
Dimfrost på Facebook
LiU Innovation
LiU Game Conference
C-awards

 

Invigning 24 augusti – save the date!

Välkomna till den officiella invigningen av East Sweden Game, ett spännande nytt co-workingspace i Ebbepark helt dedikerat till spelutveckling och skapandet av digitala upplevelser. Förutom att vi klipper bandet med några inbjuda storheter från branschen får ni dessutom träffa utvecklarna och testa spelen som skapas här i lokalen.

Här är ett preliminärt schema för dagen:

  • 11:30 – Välkommen att ta del av vår lunchbuffé
  • 12:00 – Formell invigning av East Sweden Game
  • 13:00 – Öppet hus under eftermiddagen, prova spel och diskutera med utvecklarna och ansvariga för ESG
  • 18:00 – Release-party för VR-spelet A Writer and His Daughter. Bli först att testa spelet och träffa utvecklarna som berättar om projektet (Releasepartyt finns här: https://www.facebook.com/events/865378126946419/)

Det är möjligt att droppa in när som under eftermiddagen för att uppleva vår helt nya miljö med massor av ny teknik för den nyfikne att testa och en chans att före alla andra få se vilka spel som kommer att blir East Swedens stora flaggskepp framöver.

Vi bjuder på lättare mingellunch så långt det räcker från 11.30!

Eventet finns här på Facebook: https://www.facebook.com/events/1940413249570986

Beta test

Beta test

Över sommaren kör vi ett beta-test av lokalen för att se att allt funkar som det ska. Ett antal utvecklare sitter redan idag och arbetar i lokalen. Kolla in vår press-release här! På bilden ser du Henning från Lifee som utvecklar spelet Lifee Spirits.

Anmäl ditt intresse på hemsidan om du är intresserad av att utveckla spel på East Sweden Game co-working space.

Ett mecka för spelutvecklare

Ett mecka för spelutvecklare

Linköpings universitet skrev en underbar artikel om oss idag!

– “Om tre år ska vi ha ett par riktigt internationellt framgångsrika spelbolag här som omsätter 100 miljoner, säger Tomas Ahlström, projektledare för East Sweden Game, som under sommaren smygstartar i Ebbepark, Linköping.”  

Läs artikeln här!

 

 

CoderDojo besöker oss

CoderDojo besöker oss

Idag fick vi besök av barn som lär sig programmera under en vecka i sommar. CoderDojo Summercamp är till för dig i åldern 7-17 år som vill lära dig mer om programmering tillsammans med andra digitala rockstars. Veckan består av robotprogrammering, kodning av spel och webb samt test av HoloLens och 3D-printing, samt studiebesök på till exempel East Sweden Game

Läs mer om CoderDojo Summercamp här! 

DreamHack Summer 2017

DreamHack Summer 2017

Vi besökte DreamHack idag för att kolla in de senaste trenderna inom esport och gaming. Framtiden ser ljus ut för spelbranschen även om det var mörkt i spelhallarna.

Förhandsvisning av lokalen

Förhandsvisning av lokalen

Nu är lokalen klar för inflyttning så vi samlade de projekt som ska flytta in först för en liten förhandsvisning. Det blev mycket trevligt och intressanta möten uppstod direkt.

Nu har de första projekten flyttat in! Det blir intressant att se vad teamen utvecklar framöver.

Viktiga datum

Viktiga datum

Nu är det snart dags för de första spelutvecklarna att flytta in på East Sweden Game! Åtta utvalda team får i sommar möjligheten att beta-testa lokalen innan vi drar igång för fullt i höst. 

9 juni: Lokalen är färdigrenoverad, vi flyttar in och installerar TechLab med VR-teknik, eyetracking och annat kul.

16 juni: Förhandsvisning av lokalen kl 15-19. 

19 juni: Utvalda beta-testare flyttar in över sommaren för att säkerställa att allt är på plats och fungerar som det ska.

7 augusti: Vi öppnar upp för en bredare publik samt drar igång meetups och föreläsningar. 

Augusti/september: Formell invigning med pompa och ståt! Vi återkommer med datum.

Nordic Game Conference

Nordic Game Conference

East Sweden Game besökte Nordic Game Conference tidigare i veckan, i Malmö! Kul att så många känner till vår satsning och vill bidra!

Medlem i Dataspelsbranschen

Medlem i Dataspelsbranschen

East Sweden Game är nu formellt medlem i Svenska Dataspelsbranschen. Det innebär att vi får stöd att utveckla världens bästa co-workingspace för spelutvecklare samt att våra medlemmar får chansen att bli medlemmar som en del av vårt erbjudande. 

www.dataspelsbranschen.se

VR på Venture Arena

VR på Venture Arena

Idag pitchade Dimfrost sitt VR-spel ‘A Writer and his Daughter’ på Venture Arena och fick mycket uppmärksamhet för sin nya snygga trailer. Bra jobbat! 

Dimfrost kommer hänga på East Sweden Game framöver vilket vi är stolta över!

Startup meeting

Startup meeting

Today we had a great startup meeting with the building engineers that are going to restore and freshen up our room, turning it into East Sweden Game. 

The first projects can, if all goes well, move in after the 9th of June. 

Beta opening before summer

Beta opening before summer

For about eight weeks from now we will work hard fixing ESG from an empty space to the most awesome co-working office on earth. 

We plan to open a beta version of ESG just before the summer. Some projects will get exclusiv access to the co-working space before the formal opening, to work on their games during the summer break. 

Let us know if you are interested! 

Linköping university

Linköping university

We work close with Linköping university (LiU) and the course in games programming. All student participants in LiU Game Awards will get 6 months free access to flexible work seats at ESG. 

First version of homepage is up

First version of homepage is up

East Sweden Game is a physical place in Ebbepark opening later this year! Now we also exist in the digital domain with this homepage. It’s just a start – we will add a lot of content down the road.

SVT Nyheter: “Centrum för speluppfinnare startar i Linköping”

SVT Nyheter: “Centrum för speluppfinnare startar i Linköping”

Östergötland ska bli bättre på att starta dataspelsföretag. Linköping öppnar ett kontorshotell för personer i dataspelsbranschen.

East Sweden Game heter satsningen, Thomas Ahlström håller i projektet.

– Vi har ju allt som behövs här med universitet, visualisering, grafisk design, företag som Saab och Sectra, men ändå flyttar talangerna härifrån, de får inte det stöd som behövs.

Läs hela artikeln på SVT Nyheter!

East Sweden Game
c/o Sankt Kors Fastighets AB
Westmansgatan 47
582 16 Linköping

+46 13 26 36 00
info@eastswedengame.se

Proud member of the
Swedish Game Industry

“Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful.”